Selamat Datang

Ruangan ini diwujudkan sebagai satu alternatif kepada saya untuk berkongsi minat dan juga pengalaman khususnya yang melibatkan hobi yang berkaitan dengan keretapi (juga fotografi) bersama-sama peminat lain di serata pelusuk tanahair.

Saya tidak mewakili mana-mana organisasi ataupun syarikat dan saya bergerak secara bebas dalam mempromosikan hobi ini. Justeru, sebarang komen, pandangan dan juga buah fikiran yang dilontarkan di dalam blog ini adalah datangnya daripada saya sendiri dan ianya tidak mewakili mana-mana pihak.

Sebahagian daripada isi kandungan blog ini (khususnya gambar-gambar) dalah datangnya daripada koleksi peribadi saya sendiri. Makluman rujukan akan dimaklumkan sekiranya bahan-bahan yang dipaparkan dirujuk daripada sumber ataupun laman web yang lain.

Saya amat berbesar hati sekiranya ada di antara peminat-peminat keretapi khususnya di luar sana yang sudi untuk bersama-sama dengan saya untuk berkongsi minat yang unik ini dengan melibatkan diri dalam sebarang bentuk perbincangan yang diadakan. Sebarang bentuk pandangan dan juga idea yang diberikan amatlah dihargai.

Ruangan ini masih lagi dalam proses pembikinan dan saya memohon maaf di atas segala kekurangan yang wujud di dalam blog ini. Segala kekurangan ataupun kelemahan yang wujud dalam ruangan ini akan cuba diperbaiki daripada semasa ke semasa untuk kebaikan bersama.

(Versi bahasa Inggeris akan diposkan tidak lama lagi / English version will be uploaded soon)

Salam ceria,
Hisham
27 Oktober 2009

Tuesday, October 27, 2009

Railway Modeling (Hobi orang besar?)


Kebiasaannya, sebilangan peminat keretapi yang berkemampuan akan turut menyimpan model-model keretapi kegemaran mereka sebagai simbolik kepada minat mereka terhadap keretapi. Namun demikian, hobi ini bukanlah satu hobi yang murah. Ini kerana, harga yang terpaksa dibelanjakan untuk memperolehi satu model lokomotif sahaja pun sudah mencecah ratusan ringgit (ataupun ribuan ringgit) bergantung kepada model dan juga jenama model tersebut. Itu tidak termasuk aksesori lain seperti gerabak, landasan dan juga bangunan serta perkakasan lain sebagai penyeri diorama.

Saya sendiri sudah membelanjakan ribuan ringgit demi mendapatkan model-model keretapi kegemaran saya. Salah satu daripada model yang paling saya minati ialah model lokomotif kelas 22 English Electric yang digunakan oleh KTM sejak 1971 (seperti dalam gambar). Model tersebut merupakan working model dan dibeli daripada seorang penggiat model keretapi di Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu (akan bersambung).

No comments:

Post a Comment